fredag

Kedjebrev

Kedjebrev. Jag tänker länge sen, när jag var liten... och alltid skickade iväg mina brev men aldrig fick några tillbaka. För ca en månad sen eller nåt fick jag en inbjudan att vara med i ett kedjebrev med utbyte av recept. Jag tyckte att det var en jättekul idé. Tänkte att det här ska jag skicka iväg på en gång. Inte ens något porto krävs juh.. Idag skickade jag iväg mitt recept till personen överst på listan, harkel. Hoppas nu bara att jag får några recept jag med! Mitt bidrag till damen som stod som nummer ett är ett supersmarrigt pasta-recept jag starkt rekommenderar! Lättlagat och lite lyxigare helgpasta. Prova det!

Pasta med sparris och hummer…

Till 4 personer:

Ca 400 g bandpasta
2 msk olja till kokningen
1 kg oskalade räkor
400 g färsk sparris
2 msk smör till stekning
2-3 dl grovriven parmesanost

Hummersås:

4 dl crème fraiche
½ dl torrt vitt vin
4 msk koncentrerad hummerfond
2-3 krm salt
½ krm cayennepeppar
1 msk smör

Till garnering:

Ev. bladpersilja eller någon färsk kryddört

Gör så här:
1. Skala räkorna och sätt på en stor kastrull med lättsaltat vatten till pastan. Koka hummersåsen genom att koka upp crème fraiche med vin och hummerfond. Låt såsen koka sakta ca 5 minuter och smaka av med salt och cayennepeppar. Avsluta med att vispa i 1 msk smör.
2. Koka pastan.
3. Skär sparrisen i slantar, men låt knopparna vara hela! Bryn 2 msk smör och fräs sparrisen några minuter. Tillsätt parmesanosten precis på slutet och rör om hastigt.
Blanda räkorna med den nykokta pastan och fördela den på stora (gärna djupa) tallrikar. Ringla hummersåsen över och skeda upp parmesansparrisen i mitten.

4. Garnera ev. med någon kryddört.

Vintips:
Välj ett friskt vitt vin, gärna en sauvignon blanc från Frankrike, Chile eller Nya Zeeland.

Bon app!

(receptet hämtat ur nya Fredags Gourmet som inte är så ny längre, men fortfarande min bibel)

Inga kommentarer: